Första dagen i Grekland

Vi kommer två och två få ansvaret att få berätta om dagen vi har varit med om, och idag så är det Sam Uhrbom och Avalone Mörling som skriver:)

Klockan 08.00 stod frukosten framdukad av frukost-teamet och vi började dagen med high, low, God thing från gårdagen. Efter detta fick vi finbesök av pastor Pavlos då vi fick lära känna honom bättre och höra hur han kom till tro. Han berättade även om landets religion historia och då fick vi reda på att av Greklands befolkning är 95% ortodoxa kristna och endast 30 000 protestantiska kristna.

Efter detta visade han oss runt i området där vi bland annat gick in på församlingens Mercy Center. Mercy center är en lokal där alla är välkomna men främst hemlösa, flyktingar och andra utsatta. Där har dom tillgång till gratis dusch, hårklippning, mat och gemenskap.  När han visade oss runt i lokalen berättade han hur man kan nå fram till besökarna på bästa sätt. Senare i veckan kommer vi få tillfälle att vara med och bidrag i deras arbete.

Därefter gick vi vidare ner mot hamnen där vi kommer få evangelisera på kvällarna under veckan.

Efter en informativ förmiddag så hade en församlingsmedlem, Lilly, fixat en riktig festmåltid!

Sedan spenderade vi eftermiddagen i sång och dramaövning inför kvällen. Efter 18 gick vi ner till hamnen för att evangelisera, vi fick tillfälle att sjunga några låtar och framträda ett drama. Sedan delade vi in oss i grupper om tre & tre och vi fick utmanas i vår frimodighet när vi bemötte människorna runt om hamnen.

Något som vi tog med oss från kvällen var att det kändes fint att få vara där och lyssna och göra dem sedda. Ni får gärna be för dem som vi samtalade med under kvällen!

När vi kom hem stod middagen färdig och framdukad av Lilly och hennes syster!

Vi fick besök av en syster från ett större land i Asien som jobbar här i Grekland. Här fick vi ta del av hennes vittnesbörd och hur det var att vara i kristen i hennes hemland. Sedan bad vi, sjöng lovsång och välsignade henne.

Varje kväll kommer vi också få höra två vittnesbörd från teamet och idag var det Axel Björk och Heyam Wakeel som delade.

Vi avslutar nu dagen 2 timmar senare än planerat och fortsätter lära oss av den nya kulturen! Vi vill gärna skicka med lite tacksägelser och böneämnen .

Tacksägelseämnen;
Tacka Gud för goda samtal nere vid hamnen
Tacka Gud för att vi fick möjligheten att lyssna till ett vittnesbörd från en syster

Böneämne;