Att betjäna människorna på platsen

Hej halloj och tjingeling! Som normalt så började vi dagen med en ”näringsrik” frukost. (Ni behöver inte vara oroliga för vårat kaloriintag, vi löser det bra 😊) Varje morgon har vi efter frukosten tid tillsammans i teamet och med Gud där vi har andakt, lovsång och bön. Någon delar något från Thessalonikerbrevet. Efter teamtiden inför Gud så har vi också Quiet Time, vilket är 30 min där det är tystare än en tyst dammsugare och vi tar tid tillsammans med Gud i ensamhet. Sedan övade vi lite lovsånger som vi har tänkt att sjunga nere i hamnen senare i veckan. Under denna sångövning kom pastor Pavlos och vi skulle då gå ner till en annan hamn som ligger i närheten från vilken flera färjeturer går ifrån men även där det finns mycket utmaningar som papperslösa och fattiga människor. Många hemlösa samlas och sover vid bänkarna som finns där. Det var berörande att få se hur de bor och speciellt att se hur många barn som gick runt där och tiggde. Vi fick också se flera övergivna byggnader som flyktingar bodde i under flyktingkrisen 2015 (ish). Vi fick även be för platserna vi gick förbi. På vägen tillbaka från hamnen gick vi förbi en ortodox kyrka från 1830-talet efter att Grekland hade frigjort sig från Osmanska riket. Det var intressant att få se hur en ortodox kyrka ser ut och vi fick också lära oss lite om den ortodoxa tron.

Sedan knallade vi hem till kyrkan för att avnjuta ännu en fantastisk måltid bestående av den grekiska maträtten Moussaka, vilket är en gratäng med köttfärs, aubergine och grädde.

Vi gick sedan ner till Mercy Center som vi nämnde i inlägget från den första dagen.  Där fick vi möjlighet att betjäna människorna på platsen och i allt ära Gud. Det gjorde vi genom att ge dem mackor, spela lovsång, dela vittnesbörd, ge dem tillgång till dusch och möjlighet till ny frisyr. Vi tyckte att vi fick ett väldigt bra bemötande av de personerna som var där då de sjöng med, trummade, dansade eller bara lyste upp av att få höra oss. Vi fick även konversera med människorna där, men nästan alla kunde bara grekiska och därför var det svårt att kommunicera med dem. Med en kombination av kroppsspråk, google translate och välvilja kunde enklare budskap förmedlas.

Jag (Ester) och Avalone fick betjäna ett antal kvinnor som skulle få duscha. Det var fantastiskt att praktiskt få göra något för de här kvinnorna som lever i en väldigt tuff situation. Man kunde nästan se en förändring hos kvinnorna efter att de kom ut ur duschen. Det kändes som att de blev lättare till mods och gladare. En dam gjorde till och med en liten glädjedans.

Efter att Mercycenter stängde fick vi möjlighet att fortsätta att betjäna församlingen här genom att halva teamet fick städa igenom deras förråd och de andra i teamet sorterade kläder på Mercy Center som ska delas ut till de behövande.

Idag fick vi lyssna på Alfons och Elias vittnesbörd och lära känna dem djupare. Sedan fick vi be för dem och välsigna dem.

En kulturannorlundighet är att det finns så många hemlösa katter som springer runt överallt. Här har vi en fin bild på en katt: 😊

Vi är tacksamma för:

• Glädjen som vi såg i människorna på Mercycenter när de fick hjälp
  • Att vi själva kunde betjäna och arbeta under hela dagen i glatt mod.
  • Att vi trots begränsade kommunikationsmöjligheter ändå har kunnat sprida Guds rike.

POK Skumbanan

Greklandsteamet / Anton och Ester