Den sista måltiden

Idag var det den sista dagen av påskresan. Efter en kort men intensiv vecka med städning, samlingar och sömmar är vi helt slut. Idag var inte den mest missionerande dagen, utan den användes till packning, turistande och resande. Trots det har den fått bli ett fint slut på en otrolig vecka där vi verkligen har fått betjäna människorna på platsen och i allt ära Gud.

Idag började dagen tidigt för några och supertidigt för andra. Ett hyfsat stort gäng bestämde sig för att inleda dagen med en bönepromenad runt kvarteret där vi bor, Mercy Center och hamnen. Eftersom vi som skulle ut inte visste var personen med nyckeln till dörren ut befann sig så klättrade vi ut genom ett fönster. Efter några minuters samtal och bön så återvände vi och avnjöt en god, men helt ärligt, näringsfattig frukost med hela teamet.

Efter vi ätit så samlades vi för lovsång och bön på balkongen. Vi fick en sista gång välsigna staden när vi lovsjöng och bad över den. Därefter begav vi oss till tunnelbanestationen. Vi lyckades hitta rätt tåg som tog oss till Akropolis.

Vi nådde Akropolis där de erfarna 25 plussarna behövde använda ethos, pathos och logos för att få billigare biljetter. Det fungerade inte. I Akropolis fick vi skåda antika och viktiga grekiska monument. Vi fick se Dionysos teater, Parthenon och div. andra historiska byggnader. Det är imponerande hur de lyckades bygga så stora och komplexa byggnader och hur de kunde utnyttja konstens alla regler så länge sedan.

Vi körde sedan dagens andakt och Quiet Time uppe på tempelkullen. Josef läste och undervisade från 2 Thess 3 och Apg. 17, där Paulus är i Aten och predikar utifrån grekisk filosofi och kultur i Areopagen, precis på samma ställe vi var. Det var coolt att få se en plats rätt ut ur bibelns sidor. Vi vandrade runt och skådade platsens alla monument och tog samtidigt slut på kamerans lagringsutrymme.

Efter ett snabbt stopp på en turistaffär där en greklandmagnet och en landslagströja införskaffades åkte vi hemåt. Packningar packades, kottar fördelades och avfärden förbereddes. Därefter skedde en redig damning av tallrikarna då våra kära mathjälpare Lily och Shirley serverade grekisk färsbiff med sötpotatis. Efter maten städade vi lägenheten med kvast och mopp, då dammsugare inte var ett alternativ. Vi bad och tog farväl av Lily och Shirley under tårar.

Med stor hast tog vi oss till tunnelbanestationen där vi med Guds nåd och vägledning lyckades komma på ett tåg som tog oss till flygplatsen, efter en intressant införskaffning av biljetter med en högst uttråkad biljettförsäljare. Den här gången fungerade ethos, pathos och logos utmärkt. På flygplatsen hittade vi snabbt till vår gate där vi satte oss och hade debriefing från resan. Vi fick reflektera över vad vi varit med om, hur vi har utvecklats och vad Gud har gjort med oss, i oss och för oss och andra.

Det första flyget tog oss hela vägen till Frankfurt med några minuters försening. På grund av den sena ankomsten och små missberäkningar av tid så hade vi oerhört bråttom i Frankfurt. Planen var att äta, fortsätta debriefa och lyssna på the one and only Anna Karin ”Akhi” Lowrys vittnesbörd. Tyvärr fick vi inte möjlighet att lyssna till Ackie idag, men vi hoppas att få höra det snart under nästa möte med teamet. Det andra planet till Arlanda gick i tid.

När vi landade i Arlanda möttes vi direkt av Italiens team som landade precis samtidigt som oss. Vi hämtade våra väskor och samlades därefter för att be tillsammans. Efter bönen åkte vi alla hem. En lyckad dag på en lyckad påskresa.

Idag var sista dagen av påskresan. Efter en kort men intensiv vecka fylld med tro, hopp och kärlek är vi helt slut men samtidigt helt uppfyllda. Vi har fått vara med om väldigt mycket och fått lära oss väldigt mycket. Vi har växt som personer, vi har växt i vår tro och vi har växt i vår relation till varandra.

Några höjdpunkter vi tar med oss från veckan är:

• Att se glädjen i människors ansikten när de får hjälp i Mercy Center
  • Att få betjäna
  • Att små handlingar kan ha stora effekter
  • Att städa
  • Att inte vara ständigt uppkopplad
  • Att dela vittnesbörd
  • Att ha andakter
  • Att se hur alla i teamet har växt
  • Att se Threads of Hopes arbete
  • Att delta i gudstjänsterna

Vi har fått massor mat. Vi har fått uppleva den grekiska kulturen. Vi har fått en bra resa fylld med glädje, tjänande och Gud.

Vi är väldigt tacksamma för att ni har följt vår resa och stöttat oss i bön i förberedelser och även under resans gång. Vi vill så gärna få berätta om allt vi har varit med om, och om ni känner att ni inte kan få nog av oss så är ni ytterst välkomna till gudstjänsten 21/4 då vi kort kommer att berätta om det vi har varit med om och även hålla en längre presentation efteråt.