Dreams doesn’t work unless you do

Hej på dig fina bloggläsare! Hoppas du sitter bekvämt med en varm kopp kaffe i handen. Det går rykten om att det är snö i Sverige. Här kan vi meddela att det är raka motsatsen, 25 grader varmt och massa sol.

Morgnarna har blivit en rutin vid det här laget, frukost, andakt, planering och egen tid med Gud går på autopilot. Idag var det Heyam och Alfons som predikade ur 1 Thess 5:12-28 och 2 Thess 1–12. Därefter blev det snabba ryck ut på gatan för att städa gatorna. Vi fick städa torget utanför kyrkan genom att plocka skräp, skrubba bort främmande dofter från gatan som inte behagade Herren och vi fick till och med reparera trottoaren. Det var långt och hårt arbete i solen men en inställning som vi kan läsa om i Kol 3:23 följde med oss under dagen. ”Arbeta hårt med ett glatt humör, vad ni än håller på med, som om ni gjorde det för Herren och inte för människor”.

Efter att vi fick arbeta med händerna fick magen arbeta.  Kyckling och ris var på menyn, som våra fantastiska volontärer och änglar från kyrkan hade förberett åt oss. Vi blev fyllda med ny energi och var redo för nya äventyr. Det som stod på äventyrsmenyn var Mercy Center, där vi än en gång fick betjäna de hemlösa och lovsjunga tillsammans med dem. Anton och Avalone delade vittnesbörd och det uppskattades väldigt mycket av alla som lyssnade.  Idag fick vi verkligen se hur människorna lyste upp av att se oss och vi fick lära känna dem genom flera olika brädspel. Vi märkte fort att regler blev ett löst begrepp men glädjen kring gemenskapen var stor.  Vi fick verkligen lysa ljus in i deras situation med våra ord och handlingar trots den otroligt tydliga språkbarriären. Det var sista gången vi var på Mercy Center och det blev ett väldigt fint avslut.

Efter Mercy Center var det snabba puckar att ladda om för kvällsmöte i församlingen. Vi hann med Antons fina vittnesbörd men tiden räckte inte till för den utlovade bönen som kommer med varje vittnesbörd (kom senare). Vi knatade ner för trappen rakt in i kyrkolokalen (vi bor ovanpå kyrkolokalen) för veckans Mid-Week möte där vi fick dela vittnesbörd och sjunga med församlingen. Adam (Babashong), Ester (Etser) och Avalone (Swifty) fick dela vittnesbörd och det blev otroligt uppskattas. Det var inte många som kom men det skapade en mer familjär känsla och gav oss utrymme att se församlingsmedlemmarna bättre… Flera inom teamet uttryckte tacksamheten över att få lära känna medlemmarna lite djupare och få möjligheten att be för dem personligen.

Korv och bröd, kan ni tänka er? En svensk klassiker i Grekland! Vi saknade ketchupen dock! Korvarna gav oss en hunger för reflektion och vi delade High Low God thing, som alltså innebär att man reflekterar på dagen och plockar ut bra respektive dåliga saker och allra viktigast en och annan sak som Gud har gjort/uppenbarat under dagen. Efter att korvarna hade intagit sin rätta plats återupptogs bönen för Anton. Bönen följdes upp av Ludvigs fina vittnesbörd och en bön för honom. Tiden flög förbi och det blev helt plötsligt väldigt sent och här sitter vi (Alfons och Elias) och skriver blogg vid 12 på natten.

Vi tar med oss tre viktiga lärdomar från dagarna i Mercy Center och dagens tjänande.  Vi har lärt oss att vi kan sprida så mycket glädje genom att göra något som känns så litet som att exempelvis spela kort som för oss känns som något helt vardagligt. Vi har också tagit med oss hur mycket vi kan visa på Guds kärlek utan att säga något. På grund av den i många fall väldigt stora språkbarriären har vi fått kommunicera med leenden och tjänande, detta har verkligen gjort större skillnad än man kan tro. Vi har lärt oss vikten i att sätta andras behov före oss själva och våga sätta sin status, stolthet och bekvämlighet i andra hand för att tjäna Guds rike. Vi har verkligen fått se hur vi har själva fått växa i tron och de vi bemöter har blivit berörda när vi har bortsett från vad andra tycker om oss.

Vi är tacksamma för:

• Att Gud har gett oss orden när vi har delat vittnesbörd trots dålig framförhållning.
  • Vi är också tacksamma för Guds unika vägledning genom bön och inlyssning, att vi har fått bilder, ord och visioner som har lett oss till de personer som Gud ville att vi skulle möta under dagen.
  • Vi är tacksamma för möjligheten att få tjäna i Guds namn.

Som en vis man en gång sa, nåd och frid från herren Jesus Kristus till er alla.

Greklandsteamet / Alfons & Elias