Första dagen i Italien!

Dagen började med att vi åkte till marknaden i Asti, spelade lovsång, pratade med människor och delade ut traktat till italienarna. Efter det åt vi lunch i en kyrka vid namn Chiesa Dei Fratelli (kyrkan av bröder). Sedan fick fyra i gruppen åka och hjälpa en dam i församlingen att måla i sitt hem medan resten förberedde för kvällsmötet. På kvällsmötet hade vi lovsång, två vittnesbörd från Joel och Filip samt en predikan från Elias. Vi fick också be, umgås och äta tillsammans med italienarna.

Alvin: Det har känts riktigt bra idag. Att dela ut traktat till människor som man inte pratar samma språk med var nytt för många, inklusive mig. Det var utmanande, kul men framför allt svårt eftersom att kommunikationen var väldigt klurig. Det var dock väldigt givande och det känns som att människor här i Italien är mer öppna än hemma i Sverige.

Sedan var jag en av de som hjälpte damen med målningen. Detta var också väldigt givande eftersom att man fick göra något praktiskt och hjälpa till och sprida kärlek på det sättet. Jag tror också att hon blev väldigt glad för hjälpen.

Edvin: Jag fick se en person i ett stånd på marknaden som jag träffade och pratade med i fjol. När jag hade gått fram och köpt ett kakpaket säger hon att hon känner igen mig från förra året. Det blev ett tydligt tecken på att det vi gör faktiskt spelar roll och det gav mig motivation att fortsätta prata med folk.

Jag var också mötesledare på ungdomssamlingen vilket var utmanande och nervöst men också spännande och givande. Allt gick bra och vi fick be i små grupper med ungdomarna där vi fick ta emot av Gud och ge vidare genom uppmuntring och kärlek.

Det har varit en bra första heldag, men det är fortfarande många kvar. Glöm därför inte att hålla stadigt i era böner så att resten av resan går lika bra som den här dagen.

// Logistikteamet Edvin och Alvin