Nåd och Hopp

Näst sista dagen är nu slutförd! Idag har vi haft en väldigt speciell dag och ser fram emot att få dela den med er.

Vi började dagen med tidig uppstigning, 06.45 var det dags för frukost. Morgonen vad uppstyrd av Alfons och Anton för att se till att alla höll tiderna, så att vi kunde ge oss av tidigt. Efter frukosten, som Heyam och Adam gick upp extra tidigt för att förbereda, sjöng vi ’Build My Life’ för att sätta en stadig grund för dagen. Avalone och Anton höll morgondagens andakt utifrån 2 Thess 2:1-12 och 2 Thess 2:13-3:5 respektive. Avalone fick berätta om hoppet att Jesus redan har vunnit och vi har inget att vara rädda för, och Anton delade om ständig bön. Avalone och Adam delade temat för dagen: nåd & förlåtelse.

Efter lovsång, undervisning och bön kom Hanna och Frida, två step-outare, och mötte oss för att lotsa oss mot Threads of Hope. Hanna och Frida är stöttade av bland annat Ryttargårdskyrkan och arbetar hos Threads of Hope en gång i veckan.

Väl i stadsdelen Exarchia där Threads of Hope ligger fick vi insyn i verksamheten och fick träffa människor som har blivit hjälpta ur människohandeln. Vi fick också lära oss att människohandeln är den tredje största industrin i världen efter drog- och vapenindustrin. Därefter gick vi bönepromenad i stadsdelen som har en historisk koppling till anarkism och har varit / är politiskt viktigt. Efteråt fick vi möjlighet att bidra ekonomiskt till Threads of Hope och ett och annat kanske följer med hem 😉. Vi fick även chansen att dela ut påskägg till ALLA involverade där, bl.a till Eva-Lena & Billy Hellmark, Johannes, Lara & Jona Roswall och Angelina som leder arbetet tillsammans med Hellmark.

I området är turister inte så välkomna, därför, när vi skulle äta lunch var vi tvungna att gå ut ur området för att inte dra till oss uppmärksamhet som en stor grupp turister som äter mat tillsammans. Hanna och Frida visade vägen mot ”Atens Drottninggata” och på vägen dit gick vi även i grupper för att inte göra det för tydligt att vi var turister. Lunchen var helt underbar och därefter fick vi skicka med Hanna och Frida lite svenska gåvor innan vi tog farväl.

Efter en tunnelbanetur tillbaka hem med teamet möttes vi av pastorn, våra fantastiska matlagare och en färsk spenatpaj med äkta grekisk fetaost. Vi fick dock kämpa med att äta upp eftersom vi blev klara med lunchen bara 2 timmar innan. Men man måste ju äta upp om mat serveras så det var bara att le och äta😁😎👍🤰!

I sluttampen med kvällsmaten kom besöket vi hade väntat, Svenja & Jana från Tyskland och Vasillis, Greklands OM-ledare. De fick dela sina vittnessbörd och vi fick be för dem ”Swedish style” och dela ut påskägg, bara 4 kvar nu! Därefter ville även Pavlos (pastorn) be ”Greece style”, vi la händerna om varandra i en ring och bad. Efter bön och vittnesbörd fick vi prata lite mer med våra gäster och även säga hejdå till dem och vår käre Pavlos som har dratts med oss hela veckan.

Vi har fått inspireras av att se Guds nåd och förlåtelse för de människor som har varit i prostitution och människohandel. Vi har fått en inblick i hur man kan bemöta människor med otrolig trauma och även fått se det hopp Threads of Hope får sprida mitt i hopplöshetens centrum.

Vi är tacksamma för:

• Möjligheten för oss som team att besöka Threads of Hope och den politiska & oroliga stadsdelen som omger verksamheten.
  • Att vi fick en djupare inblick i den invecklade situationen Exarchia som präglas av både kultur och politik.
  • Att få träffa Angelina, Hanna & Frida, och få se var Ryttargårdskyrkans stöd går.

Tack för ni vill följa vår resa! Nåd & hopp till er alla. Amen.
Greklandsteamet / Josef & Axel